fbpx
Program: Luni-Vineri 8:00-20:00
x
x

Școala online. Provocări oftalmologice: sindrom de oboseală vizuală și risc generalizat de miopie la copii

Din 2007, avem grijă de sănătatea ochilor dumneavoastră!

Doamna doctor Oana Chelaru-Postolache a vorbit despre provocările oftalmologice ale școlii online, în ediția ziarului Deșteptarea, din data de 18 septembrie 2020. Vă redăm câteva aspecte importante, semnalate de specialistul Clinicii Gauss.

Sindromul de oboseală vizuală cauzat de computer, la care asistăm acum, este unul sever, pentru că ochii copilului sunt foarte solicitați fără a fi încă dezvoltați complet. Acum 20 de ani, când aceștia se jucau multe ore în aer liber, aveau o vedere la distanță mult mai dezvoltată. În zilele noastre, lucrul intens la calculator la vârste mici poate genera miopie. Atenție la simptome și nu ezitați să veniți la control.

Vestea bună este că școala online a îmbunătăţit abilităţile digitale ale copiilor, lucru apreciat de părinţi, conform unui studiu SuperTech. În prezent, 36% dintre părinţi doresc să fie integrată noua metodă de predare virtuală în învăţământ. Nu toate lucrurile sunt pozitive însă, pentru că am fost martorii unui experiment de învăţare online și, acum, după 6 luni, copiii au devenit obosiţi, irascibili și agitaţi mai mult ca înainte. Aici intervine ajutorul nostru ca oftalmologi în gestionarea acestei situaţii nou apărute. Școala nu îi informează pe părinţi în legătură cu numărul de ore necesare lucrului zilnic la calculator și nici în legătură cu dozarea lucrului online și offline pentru o activitate intelectuală optimă a elevului. Se presupune că diferă de la caz la caz, în funcţie de cât de cooperant și obedient este sau nu elevul. Simpla expunere la ecran nu înseamnă învăţare, ci eventual predare online. Aceasta trebuie urmată de prelucrarea informaţiilor, redactarea lor împreună cu alte surse de învăţare: fișe de lucru, metode alternative, etc.

Copiii trebuie să se obișnuiască să folosească internetul în scop educativ și ca unealtă de lucru, și nu doar ca joacă, așa cum o făceau înainte. Trebuie ajutaţi să înţeleagă faptul că mediul virtual le poate include pe ambele. Greșeala pe care o fac atât elevii, cât și părinţii este aceea că se confundă orele de expunere la ecran cu învăţarea. Problemele cele mai grele sunt legate de concentrare. Acasă, există mai mulţi factori de distragere a atenţiei. Sunt cazuri în care copiii pur și simplu acoperă tableta și refuză cooperarea după câteva săptămâni de școală online. Pentru ei, este ca și cum i-am duce în vacanţă în mediul online și le-am pune pe malul mării un teanc de caiete și cărţi în braţe. E important să evităm conflictul și să lucrăm cot la cot online făcând ceva neobișnuit pentru ei, să îi sprijinim și să îi responsabilizăm, nu să le tăiem aripile.

Îngrijorarea părinţilor cu privier la orele petrecute în faţa calculatorului este întemeiată, întrucât vederea se deteriorează, ei adoptă o ţinută greșită în faţa monitorului, au somnul agitat și ochii obosiţi, ziua sunt irascibili și iritaţi. Înainte de școala online, timpul maxim recomandat în faţa calculatorului era de o oră pentru copiii mici și de două ore pentru cei mari sau adolescenţi. Acum, expunerea digitală, fără a mai vorbi de televizor, e de minimum 4/5 ore pe zi doar în cadrul școlii online. La ele se adaugă porţia de desene animate sau un film pe zi care înrăutăţește și mai mult situaţia.

Ce putem face noi ca oftalmologi?

Să învăţăm părinţii să protejeze conștient sănătatea vederii copiilor. Sindromul de oboseală vizuală cauzat de computer la care asistăm acum este unul sever, căci ochii copilului sunt foarte solicitaţi și ei nu sunt încă dezvoltaţi complet. Acum 20 de ani, când copiii se jucau în aer liber, vederea lor la distanţă era mult mai dezvoltată. Acum, lucrul intens la calculator la vârste mici poate genera miopie. Studiile arată că 25-30% din copiii care folosesc computerul au nevoie de corecţie optică pentru a lucre confortabil acasă și la școală. Miopia apare când globul ocular e ușor mai alungit, determinând razele de lumină să se focalizeze în faţa retinei, nu pe retină. Au fost înregistrate și cazuri de strabism, adică ochi încrucișaţi, ca efect al utilizării prelungite de către copiii de sub 5 ani a telefoanelor mobile, ţinute la o distanţă de sub 20 cm.

De ce se întâmplă asta?

Când un copil, respectiv un adult petrec mai mult de două ore la calculator pot apărea: dureri de

cap, pierderea clarităţii imaginii, senzaţia de usturime oculară, vedere dublă sau înceţoșată dureri la nivelul coloanei cervicale și la nivelul umerilor. Ochiul și creierul percep în mod diferit caracterele de pe monitorul calculatorului faţă de caracterele tipărite. Ochii pot să menţină claritatea când citesc pe o pagină tipărită. În opoziţie, caracterele de pe ecranul calculatorului nu prezintă același contrast cu al unei pagini tipărite și nu au marginile bine conturate. Aceste caractere (pixels) sunt mai strălucitoare în centru și scad în intensitate spre margini, ceea ce determină dificultatea de a menţine claritatea și de a rămâne concentraţi pe imagini. Ochii au tendinţa de a se deplasa voluntar spre un punct numit “punct de relaxare a acomodaţiei” și apoi fac efortul de a se concentra din nou pe ecran.

Copiii nu sunt conștienţi că obosesc la calculator și pot sta în faţa monitorului câteva ore în șir, doar cu mici pauze. Copiii își închipuie că modul cum văd este normal chiar dacă vederea lor este problematică. Iată de ce este foarte important ca părinţii să monitorizeze timpul pe care copiii îl petrec la calculator.

Cu ce ne ajută oftalmologul?

Nu ne putem opune evoluţiei tehnologice și nu putem crea adolescenţi inadaptaţi funcţionali, însă, ca adulţi, putem să îi învăţăm să dozeze expunerea la dispozitive digitale și să urmărim un echilibru între viaţa online și cea reală. Studiile au arătat că, pe măsură ce monitoarele
sunt mai mari, ochii sunt mai puţin solicitaţi. Distanţa faţă de monitor să fie de minimum 60 cm, la o distanţă mai mică aceștia riscă să își obosească ochii. Tălpile să se sprijine pe podea. Spatele să fie mereu drept. Verificaţi poziţia gâtului! Ecranul trebuie să fie sub nivelul ochilor, cu un unghi de 15-20 grade. Învăţaţi copilul să își mute vederea de la monitor la un obiect aflat la distanţă, o dată la câteva minute. Copilul trebuie să facă mereu pauze de 10-15 minute la fiecare 45 de minute de lucru, lăsând ochii să se odihnească.

Ce putem face?

Examinări oftalmologice periodice la 6 luni. Evitarea jocurilor pe calculator pentru că le limitează capacităţile de dezvoltare și perceptive. Încurajarea practicării sporturilor în exterior, acestea având rezultate bune pentru vederea periferică, pentru concentrare și coordonare
ochi-mână și îmbunătăţesc vederea de aproape și de distanţă.”

Foto extras din ediția tipărită a ziarului Deșteptarea, din 18.09.2020.